Artykuł sponsorowany
Kiedy opona nie nadaje się już do użytku?
Opony są jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu, mając bezpośredni wpływ na komfort jazdy, bezpieczeństwo oraz osiągi samochodu. Właściwe utrzymanie opon jest kluczowe dla długotrwałego i bezproblemowego użytkowania pojazdu. Warto zatem wiedzieć, kiedy opona nie nadaje się już do użytku i jakie są objawy jej zużycia. Regularne sprawdzanie stanu opon pozwala na wykrycie ewentualnych problemów oraz podjęcie odpowiednich działań naprawczych.
Czy bieżnik opony jest wystarczająco głęboki?
Głębokość bieżnika to jeden z najważniejszych parametrów opony, który wpływa na jej przyczepność oraz zdolność do odprowadzania wody. Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 2 mm, jednak eksperci zalecają wymianę opony, gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej 3 mm. Warto regularnie kontrolować stan bieżnika, korzystając z miarki głębokości bieżnika lub wskaźnika zużycia umieszczonego na oponie. Pamiętajmy również, że niewłaściwa głębokość bieżnika może prowadzić do wydłużenia drogi hamowania, co zwiększa ryzyko kolizji.
Uszkodzenia mechaniczne opony mogą wynikać z różnych przyczyn, takich jak przejechanie przez dziurę w jezdni czy uderzenie w krawężnik. Objawy uszkodzeń mechanicznych to m.in. pęknięcia, wgniecenia, przetarcia czy deformacje opony. W przypadku stwierdzenia takich uszkodzeń warto udać się do specjalistycznej wulkanizacji, np. wulkanizacja w Warszawie, gdzie profesjonalista oceni stan opony i zdecyduje o jej dalszym użytkowaniu lub konieczności wymiany. Pamiętajmy, że jazda na uszkodzonych oponach może prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem oraz zwiększać ryzyko wypadku.
Czy opona nie jest zbyt stara?
Opony mają ograniczoną żywotność, nawet jeśli nie są intensywnie eksploatowane. Zaleca się wymianę opon po upływie 5 lat od daty produkcji, a maksymalny okres użytkowania opony to 10 lat. Datę produkcji opony można sprawdzić na boku opony, gdzie znajduje się czterocyfrowy kod DOT. Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień, a ostatnie dwie – rok produkcji. Warto pamiętać, że z upływem czasu właściwości gumy ulegają zmianom, co może wpłynąć na osiągi opony oraz bezpieczeństwo jazdy.
Nierównomierne zużycie opon może być spowodowane nieprawidłowym ustawieniem geometrii kół, niewłaściwym ciśnieniem w oponach czy uszkodzeniami zawieszenia. Objawy nierównomiernego zużycia to m.in. większe zużycie bieżnika po jednej stronie opony czy występowanie wzorów zużycia w postaci fal czy łez. W przypadku stwierdzenia nierównomiernego zużycia opon, warto udać się do warsztatu w celu sprawdzenia i ewentualnej korekty geometrii kół oraz kontrolowania ciśnienia w oponach. Regularne przeglądy oraz dbałość o właściwe ustawienia i ciśnienie pozwolą na wydłużenie żywotności opon.
Czy opona nie ma bąbli powietrza?
Bąble powietrza w oponie są wynikiem uszkodzenia warstwy gumy, co prowadzi do oddzielenia się jej od osnowy. Bąble powietrza mogą być spowodowane przejechaniem przez dziurę w jezdni, uderzeniem w krawężnik czy uszkodzeniami mechanicznymi opony. Objawy bąbli powietrza to widoczne deformacje na boku opony, które mogą prowadzić do jej pęknięcia. W przypadku stwierdzenia bąbli powietrza, konieczna jest natychmiastowa wymiana opony.